Sunday, May 29, 2011

Air Bukit Kg Batu Rembau

Daerah Rembau terkenal dengan adat serta tempat-tempat menarik. Salah satunya adalah air Kg Batu Rembau. Air ini dikatakan sanagt bersih dan boleh dijadikan penawar.Menurut kata orang-orang tua, air ni bleh dijadikan penawar bagi penyakit seperti darah tinggi dan seangkatannya.Kata orang-orang tualah.Air ni juga boleh dibuat air penawar bagi penyakit non medic, gangguan dan sebagainya.Ramai betul orang yang ambil.Maklumat yang diperolehi adalah dari sumber lisan oarang-orang tua dan para pengambil air disitu.Aku tak plak rujuk kat mana2 lab atau makmal.So terpulang kepada tuan puan .


                                                   Jalan ke Bukit Inas menuju ke Kuala Pilah

 Bro Mai sang penjejak angin sedang mengmbil air untuk dibawa pulang ke Melaka.Untuk dibuat ajian katanya.



              Tengok bonet kereta wira tu.Penuh dengan air bukit.Lepas aku pulang berderet orang datang.


Nukilan brotherfad
Air Kg Batu

Pengalaman Sehari Kursus Perniagaan Emas

Baru-baru ni saya ada menyertai satu kursus berkenaan emas .Kursus ini untuk mengenali jenis emas, cara nak berniaga, cara nak kira harga emas dan banyak lagilah. Yang pasti lepas ni tokey emas dah tak boleh nak klentong lagi. Semua rahsia dah ada dalam tangan dah. Hahaha. Bagi sesiapa yang nak tahu pasal emas boleh hubungi aku  Bolehlah dikongsi serba sedikit apa yang aku tahu. Ilmu Allah ni luas. Menarik sebenarnya ilmu mengenali emas ni. Tapi tak ramai orang melayu nak ambik tahu. Mungkin selepas ni nak belajar ilmu berkenaan batu-batu permata, kristal dan seangkatan dengannya plak.

 Kursus ni dibuat di Hotel Sg Besi ketika cuti hari pekerja 2011.


 Tak ramai yang datang, tapi yang penting ilmunya....



 Ini bukan serbuk sebarangan.Serbuk emas ada nilai tu...


 Sesi menguji ketulenan emas serta praktikalnya sekali. Kaum lelaki lebih berminat nampaknya.


 Sempat bergambar semasa rehat.

Begitulah pengalaman sehari aku disana. Maybe lepas ni nak buat perniagaan emas plak. Pergh jadi tokey emas lepas ni. Aku pegi sorang2 je. Kawan-kawan semua tak nak join . Macam-macam hal diberikan. Tapi lepas aku balik semua sibuk nak mintak aku kongsi ilmu. Hehehe, boleh tapi kena cajlah...gurau saje..Belah kanan ni ada harga semasa emas. Boleh rujuk disitu bagi sesiapa yang ingin membeli emas perhiasan atau jongkong.

p/s: Duit seribu koyak2 baling tengah jalan rasa2 ada nilai tak.Tapi kalau kepingan emas, potong kecik2 baling tengah jalan, tengok berapa ramai orang serbu.Beras berterabur pun lagikan orang pungut.:)


 -Isnin 30.05.2011 -
Nukilan Brotherfad
Kursus Omeh


KEMBARA KE AIR PANAS KG LADA

Air Panas asli di sudut kiri jalan masuk.


Jernih dan bersih.


Penulis sedang merenung kawasan air panas semulajadi .


                                                     Penjejak badai pun sempat berposing.



Salah seorang pengunjung tetap kolam ini.


Jarak dekat pemandangan kolam.
Kolam berbentuk empat segi ni juga boleh digunakan untuk mandi .


Kolam air panas ini terletak 6 km dari pekan Rembau.Menurut atok yang ada didalam gambar diatas, kolam ini di wakafkan kepada pengunjung secara percuma sahaja untuk digunakan terutama bagi mengubati penyakit kulit dan seangkatan dengan nya.

Kolam yang terletak di kawasan kampung yang nan permai ini menerima kunjungan dari pelbagai lapisan masyarakat.Semua kaum ada datang tidak kira masa sehinggalah ke waktu tengah malam.Namun yang dikesali ada segelintir pengunjung yang tidak menjaga kebersihan .Itulah yang sangat dikesalkan.

Sya selalu bawa keluarga serta kawan-kawan dari luar merasai kenikmatan air panas disini.Selain percuma kita boleh menikmati keindahan alam disini yang jelas terpelihara dengan baik.Kalu nak yang berbayar boleh pergi sahaja ke Wet World Pedas Rembau N.Sembilan

Bagi sesiapa yang nak mengunjungi kolam ini bolehlah menghubungi saya.Saya boleh jadi pak supernya.Tiada bayaran dikenakan.Hehe dah macam iklan tour n travel plak.Banyak lagi tempat yang menarik dan mencabar.Gambarnya dah ada cuma belum di upload sahaja lagi.

- Isnin 29.05.2011-
Nukilan brotherfad
air paneh kg lado