Wednesday, August 9, 2017

MEMATIN DI PAROI






Kelmarin. Di kampung Sentosa Paroi N9. Kedai Paroi Patin House.

Dilayani oleh taukeynya yang sentiasa senyum. Nampak macam orang tabligh. Saya disapa.

" Mahu kepala, badan atau ekor?" 

Tangannya sudah "ready" untuk mencedok dihadapan sebuah periuk yang besar sambil menanti jawapan.

"Badanlah bang. Banyak sikit." Jawab saya. Mood tamak.

Saya dihidangkan dengan semangkuk Patin Tempoyak, sedikit ulam dan sepinggan nasi.Teh ais untuk buat basah tekak.

Tempoyak Patin dia tidak menghampakan. Isinya lembut dan kuahnya terasa masam, pedas dan berapi. Kuahnya saya hirup.

"Slurpppp". "Ahhhhh, Sodap."


Rasa ikan, kuah dan nasi yang dicampur buat saya terfana' seketika sehingga ternaik mata hitam. Serius.

Seronok sungguh me-matin sehingga lupa ada tugasan lain. Katanya stok ikan didatangkan dari Temerloh Pahang. Fresh.

" Ok. ok. ok" selamat lunch ya.

Teks: Ibnu Ahmad
Foto: Ibnu Ahmad


No comments:

Post a Comment