Tuesday, March 12, 2019

YONG TAU FU UNTUK MAK 1


Dalam bilik yang sunyi bertemankan bunyi kipas.Walaupun kipas sudah ku buka sehingga ke angka lima namun sedikit pun tidak terasa sejuk. Halwa panas tetap terasa meskipun aku hanya memakai kain pelekat pemberian abah dan sehelai singlet putih lusuh.Singlet ini biar lusuh namun cukuplah menutup perutku yang semakin lama agak membesar.

Bangkit daripada  tidur lalu turun ke bawah mencari susuk tempat duduk 'feveret' ku. Langkahku perlahan menuruni tangga biarpun tulang belakang betis kakiku sedikit sakit. Aku gagahkan juga sehingga tiba ke bawah. Walaupun doktor sudah mengesahkan ini bukannya gout, namun aku musykil sakitku tidak juga hilang walaupun sudah berbiji ubat telah ku telan.

Bertekaklah sekejap dengan doktor dari Klinik Penawar, hingga doktor tu bertanya, "sekarang ini saya doktor atau awak yang doktor?". 

Akhirnya aku akur,  iyalah kakiku sakit bukannya disebabkan gaut tetapi keting kaki yang sedikit membengkak dibahagian tulang, kesannya membawa kepada sakit yang tidak terhingga.

Kurangnya kefahaman terhadap penyakit gout dan kerisauan kepada penyakit ini disebabkan abah sendiri menderita akan penyakit ini.

Penyiksaan itu dapat dirasakan bila abah meraung kesakitan apabila kakinya terhentak sedikit di tepi batu rumah. Akhirnya ke klinik jugalah kami pergi. Dengan satu suntikan kesakitan itu hilang namun ianya sekadar menghilangkan rasa sakit, penyakitnya masih ada lagi.

Cara paling baik  adalah dengan berpantang. Pantangnya mengambil makanan yang bukan-bukan.Namun makanan begitulah menjadi kesukaan abah.Kari kambing , daging dan ayam memang menjadi kesukaanlah. Satu lagi cara adalah dengan mendengar nasihat mak. Abah akur dengan segala nasihat Mak. Jadual makan ubat mak yang aturkan dan dialah yang menjadi jam locengnya.

Ubat yang perlu dimakan disusun di satu tempat khas. Diletaknya bekas air masak  dibahagian tepi agar mudah diambil. Kemudian mereka berdua bersama-sama mengambil ubat untuk dimakan.

Mak pula dengan penyakit kencing manisnya. Bersama -samalah meraka ketawa memecah kesunyian malam selepas tahu beginilah keadaannya bila sudah mencapai usia warga emas. Oleh kerana mereka selalu bergurau, makan ubat pun sudah boleh menjadi perkara lucu bagi mereka. Begitulah kisahnya.

Tapi... tapi aku lupa, Mak dah tiada.






No comments:

Post a Comment