Monday, August 14, 2017

The Power Of Berita





Saya teringat 12 tahun dahulu. Bertugas di Daerah Jempol Negeri Sembilan. Ketika itu Daerah Jempol ini tidaklah seperti sekarang. Kini, penuh dengan bangunan perniagaan dan meriah dengan taman  perumahan yang saban hari naik satu persatu.

12 tahun dahulu yang ada hanyalah bangunan kerajaan Pejabat Daerah Jempol, bangunan Majis Daerah , pejabat pos dan  sebuah Balai Bomba. Juga ada deretan kedai makan tidak lebih dari 10 biji.

Jalan kiri kanannya hanyalah pokok getah dan sawit. Apabila malam memang agak seram untuk keluar bersendirian.Cerita cerita hantu pula agak biasa didengar.

Ketika itu saya ditugaskan untuk menyiasat serta menguruskan kes ribut yang melanda Gugusan Felda tidak jauh dari sempadan Negeri Pahang.

Kejadian tersebut berlaku pda waktu malam lebuh kurang pukul 10. Suasana tenang dan aman bertukar menjadi porak peranda dek kerana ribut kuat yang melanda. Ribut tersebut diikuti dengan hujan lebat mengakibatkan lebih dari 50 buah rumah terlibat sama.

Beberapa rumah telah dihempap pokok besar dan meranapkan keseluruhan rumah .Haiwan ternakan pula banyak yang melarikan diri .

Ada atap rumah yang diterbangkan angin, dan ada juga keseluruhan atap bumbung hilang dari pandangan. Mereka ketika itu hanya mampu tidur berbumbungkan langit dan beralaskan tanah sahaja. Akhirnya atas nasihat kebanyakan mereka menumpang tidur dirumah saudara mara dan jiran tetangga.

Malam itu kami dikerumuni wartawan dari pelbagai agesi. Ada daripada RTM, TV3, wartawan akhbar cina dan tabloid. Soalan bertalu talu diajukan kepada kami dan mangsa. Serta banyaklah gambar rumah mangsa yang diambil. Boleh dikatakan banyak jugalah gambar saya diambil ketika itu. 

Yang berhormat ADUN Daerah serta pegawai pegawai kerajaan lain memenuhi kawasan tersebut. Maka meriahlah kawasan itu dengan orang ramai. Syukur bantuan serta merta diberikan kepada mangsa pada malam itu juga.

Tugasan saya selesai pada pukul 3 pagi dan berangkatlah saya pulang semula kerumah. Keesokan harinya ketika berada dipejabat, bos menunjukkan sebuah akhbar kepada saya. Fikir saya mesti bos mahu tunjukkan gambar saya didalam akhbar itu.

Dimuka hadapan akhbar tertulis ( Felda Ehem…seorang tua mati terkejut kerana terjumpa seekor ular dalam kejadian ribut malam tadi.)

Aduh kecewa betul.

Beberapa tahun kemudian, barulah saya tahu erti berita sebenar bila bersembang dengan beberapa orang wartawan. Orang tua mati terkejut itulah berita sedangkan rumah musnah kerana ribut itu sekadar liputan sahaja.

Tengok sahaja filem Spideman pasti lebih jelas.

Abang Wartawan.

Teks: Ibnu Ahmad
Foto: Google




Friday, August 11, 2017

RAHSIA PELUKAN


Bilakah kali terakhir anda memeluk isteri? Memeluk anak? Juga ibu bapa? Cuba anda cari jawapannya. 

Seseorang yang sering berpelukan dengan orang yang dicintainya akan membuatkan dirinya rasa bahagia, sihat damai dan tenang.

Begitu juga kanak-kanak.

Ironinya kanak-kanak yang tidak mendengar kata, adalah kanak-kanak yang kurang mendapat pelukan dari ibu bapanya.

Apa yang saya perhatikan dalam kes kes yang saya layani ditempat kerja, bolehlah saya simpulkan disini rahsia kekuatan pelukan.

  • Andai kata berlakunya pergaduhan, peluklah, marahnya akan hilang. 
  • Jika pasangan anda penat, pelukan akan membuatkan penatnya hilang
  • Apabila seseorang yang sedang sakit, apabila disentuh oleh orang yang dicintainya, ajaibnya sakitnya akan cepat sembuh.
  • Jika anda mengalami masalah rumahtangga yang berat sekalipun, jika anda mengamalkan pelukan lebih 10 kali sehari, dengan izin Tuhan, penceraian itu akan dijauhkan.
  • Pelukan boleh meredakan kesedihan dan kedukaan,emosi beban akan keluar secara automatik.
  • Peredaran darah akan mengalir dengan baik dan seterusnya akan melegakan otot, impaknya stress dan tekanan akan hilang.
Bagi yang masih bujang, peluklah ibu bapa anda, janganlah peluk kekasih pula. Huh!

Dan saya juga perasan antara dua orang lelaki yang bergaduh kemudian berbaik semua, pelukan serta tepukan perlahan dibelakang bahu membuatkan mereka berbaik semula.Malah mereka menjadi lebih akrab.

Pelukan mestilah antara dua orang, tidak jadi jika hanya berseorangan. Kalau sudah terdesak sangat carilah “teady bear” besar dan peluklah.

Ngeh!

Teks: Ibnu Ahmad


Wednesday, August 9, 2017

CELOTEH SEBELUM RAYA


Sehari sebelum raya cuba anda perhatikan ada beberapa tempat yang penuh dengan orang.

1. Kedai gunting rambut.
Masa inilah kau tengok punyalah ramai orang datang. Kedai Pakistan yang suram itu pun bukan main ramai lagi. Masa ini kau akan rasa geram saja bila tengok brother tu siap ambil pakej cukur .

2. Kedai cuci kereta.
Berderet kereta masuk. Kalau kau lambat datang memang kau tunggulah sampai ke petang. Den yang datang pukul 8.30 pagi ini pun kena menunggu sampai boleh up status dalam fb.

3.Kedai emas.
Siapa kata ekonomi jatuh kuasa beli kurang. Kau pergi sajalah di Pekan Kuala Pilah Negeri Sembilan. Orang beli emas macam beli ikan dipasar. Apakah?

4.Bengkel kereta.
Entah kenapa hari ini baru kau nak hantar servis. Akhirnya menunggulah kau sampai kepetang. Kau nak pergi kedai lain? Sama je situasinya.

5.Kedai jual Lomang.
Beribu ribu batang lomang dibakar hari ini. Kau jangan harap boleh beli sebatang dua. Itu semua sudah ditempah. Kalau nak juga kau perlukan kerajinan tahap dewa bila kena cari dan tanya di setiap gerai.

Teks: Ibnu Ahmad


PETUA PIPI CENGKUNG


Sebagai penasihat kecantikan yang kacak saya ditanya.

"Saya ada masalah pipi yang tembam. Bagaimana nak selesaikan masalah ini sedangkan badan saya cekeding ?" Soal akak pipi dengan penuh emosi.

Dia tambah lagi.

"Orang selalu cakap pipi saya tembam." Nadanya kedengaran sungguh rungsing.
Saya jawab dengan cool. Peace.

"Akak gemukkan badan. Makan dengan banyak. Bila badan sudah gemuk masalah pipi tembam akan selesai. Orang akan fokus pada gemuk bukan pada tembam."

Saya harap jawapan saya terjawab dan akak itu akan gembira.

Yearghh.

Teks: Ibnu Ahmad

JUMLAH SAHABAT.



Saidina Ali Pernah Di tanya...

Berapakah Jumlah Sahabat Mu???

"Aku Akan Hitung Bila Aku Di Landa Musibah"

Begitulah...


Teks: Ibnu Ahmad

SHAHDU PETANG JUMAAT


Salam Jumaat. 

Kisah semalam. Ibu dan seorang anak lelaki berumur 19 tahun berjumpa dengan saya. Sang ibu menangis teresak esak menceritakan kisah anaknya. Anaknya pula hanya menundukkan kepala sambil menelan air liur. 

Soalan saya. “ Berapa kali adik pernah melihat ibu menangis kerana gembira?

“Tidak pernah, ” jawabnya lagi.

Soalan saya lagi. “ Berapa kali pula adik melihat ibu menangis begini?

“Banyak kali bang, ” jawabnya dengan sedikit kesal. 

“Boleh tak saya cadangkan adik berazam untuk melihat ibu menangis kerana gembira pula.” Boleh? Belum sempat saya menambah adik itu terus mencelah.

“ Saya berazam bang , tiada lagi air mata ibu saya keluar kerana sikap saya walaupun setitik. Ini janji saya.” Katanya lagi sambal memegang tangan ibu yang masih belum berhenti tangisannya. Diangkatnya tangan ibu itu dan dicium.

Belum sempat saya bercakap, tiba tiba suara tersekat, dan mata ini pula berkaca kaca…
Saya sempat membongkok seolah olah mengambil pen yang jatuh sambil mengesat air mata.

 Adoiiii...

See…lelaki idaman wanita memang selalu perihatin .

Teks: Ibnu Ahmad

ADUHH PENANGAN AYAMAS


Pagi tadi. Di kedai Ayamas Dataran Senawang. Memang selalu beli ayam disini.

Akak cashier : " Semuanya RM16.41 sen bang. Opss...lupa nak kira aiskrim sekali. Maaf ya." Lembut je suara dia. Masa dia senyum nampak lesung pipit di muka. Manis.

"Saya dulu pernah kerja Ayamas di Melaka tau. Saya mop lantai. Angkat ayam , macam macam saya buat." Dengan ramah saya mengajak berborak.

Belum habis saya bercakap. Akak cashier tadi sebut dengan kuat "NEXT"...

Adoi potong betul.

Grrrrr...

Teks: Ibnu Ahmad