Tuesday, March 12, 2019

KISAH AKAK



Ambil kakak dari asrama sebab ada majlis Anugerah Upsr tahun 2018 di sekolahnya tadi.

Masa ambil tadi akak cakap, "Ayah masih bersedih lagi ke? Ayah kena teruskan hidup tau. Kalau Atok Mak tahu yang ayah begini mesti dia lagi sedih. Sudahlah Ayah... Nanti akak bawa pergi jalan-jalan."

Saya layan je nasihat akak tu. Entahlah, walaupun sudah lebih 10 hari mak meninggal, saya tetap bersedih dan masih teringatkan dia. Tambah lagi jika duduk seorang diri atau menatap gambar-gambar lamanya. Memang meraunglah.

Besok pula  buku Antologi Anekdot Ragam Suami Isteri karya terbaru saya bersama penulis lain akan keluar. Dan buku inilah yang ibu saya menunggu untuk baca selepas buku pertama Anekdot Ragam Budak Sekolah.

Bertambah lagilah kesedihan saya.

"Ayah... ayah dengar tak akak cakap ni?" Terkejut saya dari lamunan bila akak menepuk bahu saya tadi.

"Ayah dengar kak, terima kasih ya nasihat tu. Doalah ayah cepat pulih ya."

"Mestilah ayah... akak selalu doakan ayah. Dah jangan nangis - nangis. Ayah mesti strong ok." Kata-kata akak ini buat saya bersemangat semula.

Tiba-tiba saya teringat. Ada perkara saya mahu bagitau akak. "Oh ayah lupalah nak bagitau. Bangun tidur pagi tadi ayah nampak baby kucing akak dah mati... Si Smokey. Adik dah kebumikan."

Smokey ni anak kucing yang baru lahir. Baka parsi berwarna kelabu. Memang akak sayang sangat baby kucing ni. Tak panjang hayat nampaknya.

Akak yang tadi keriangan sebab dapat balik ke rumah dan mendapat anugerah sekolah tiba-tiba tunduk membisu. Kemudian meraung dengan kuat." Macamana boleh mati? Ayah tak jaga dia ke? "

Saya cuma mampu menjawab." Sabar kak, dah jangan sedih-sedih ok. Nanti ayah bawak pergi jalan-jalan ye. "

Akak terus menjeling tajam. Marah agaknya.

Fudlullah Ahmad

No comments:

Post a Comment