Thursday, March 28, 2019

YONG TAU FOO BUAT MAK 2


Ya... mak sudah tiada. Beberapa kali aku cuba menafikan yang mak sudah tiada.Tiada di dunia dan yang pasti sampai bila-bila pun aku tidak akan dapat berjumpa apatah lagi untuk bermesra seperti biasa.Hanya gambar dan video yang dibuat oleh adik 3 hari sebelum mak meninggal cukuplah buat pelepas rindu.Namun ianya masih belum menghilangkan kesedihan dalam diri ini.

"Abang, sudah-sudahlah tu. Abang tak boleh macam ni selalu." Aku terperanjat bila tiba-tiba dikejutkan oleh isteriku.Dia nampak aku menangis sambil merenung gambar mak.

"Ya, abang tahu.Nak 'move on' lah ni.Bila tengok gambar ni tiba-tiba air mata mengalir. Nak buat macamana?" 

Begitulah alasan yang aku beri kepada isteriku ini.Walaupun aku tahulah jawapan ini cukup klise dan tetap sama bermain dibibir aku.

Sedar tidak sedar sudah sebulan mak pergi. Dan... ianya menyebabkan kerisuan kepada ahli kelurga yang lain lantaran melihat aku yang masih belum berubah.

Fikirku lagi, adik beradik yang lain pun sama.Aku yakin mereka masih bersedih.Cuma mereka pandai menyembunyikan kesedihan mereka. Mungkin dengan berpura-pura ketawa atau sibuk di kebun menanam anak pokok durian.

Manusia ini unik.Unik kerana setiap orang punya perangai dan cara yang berbeza.Samalah juga dengan rahsia penciptaan manusia oleh Tuhan Yang Maha Agung.Berjuta manusia dilahirkan sejak zaman Nabi Adam sehingga kini, punya wajah dan rupa yang berbeza. Maha suci Allah sangat hebat kekuasaannya. Begitu jugalah dengan sifat dan perangai manusia juga berbeza.

Setelah mengumpulkan kekuatan, aku naik keatas dan cuba baring sebelah Khadijah, bayiku yang kini sudah berumur 1 tahun 5 bulan.Aku memandangnya dengan pandangan sayu. Hatiku kecilku berbicara...."Kau masih kecil dan tidak mengerti sayang.'Aku berharap sangat kesedihanku hilang dengan  melihat keletahnya.

Aku menoleh lagi lantas berkata," Hai baby Khadijah, sayang ayah tak?"

Baby Khadijah tersentak dari tidurnya dan terus menangis tidak berhenti.Ibunya pula lari mendodoikan nya dengan muka masam mencuka ke arahku.

" Oklah.. oklah.Fine"

Adeh!





No comments:

Post a Comment