Monday, October 14, 2019

GEMOK



Di sebuah kedai makan. Seorang pemuda. Bersama segelas nescafe panas masih berasap. Hanya ada satu ‘handphone’ peneman setia kepada lelaki berumur 39 tahun. Ditekan-tekannya punat ‘handphone’ yang sudah kehabisan bateri. Kalau ada buku anekdot ragam budak sekolah takpalah juga. Boleh baca sambil berhibur. Terkejut dari lamunan bila tiba-tiba ditegur.

“Bang kenal saya lagi tak?”

“Maaf saya lupalah, boleh saya tahu awak siapa?” Saya memandang tepat lelaki berjanggut dan berkumis ini. Mukanya bersih dan berbau haruman kasturi.

“Sayalah Badar. Klien abang 10 tahun dulu. Tak ingat eh”. Dia menarik kerusi lalu duduk di hadapan saya.

“Allahukbar, kalau kau tak bagitau langsung abang tak ingat. Badar dah besar ko sekarang ye?
 
Memang benar. Mengikut rekod sekolah , Badar cukup bermasalah di sekolah, Tidak lulus dalam semua pelajaran malah boleh dikatakan seorang yang gagal. Terlibat dalam kes jenayah kanak-kanak dan di hantar ke Sekolah Henry Gurney selama 3 tahun.

            “Abang tumpang gembira tau. Kau tak marah kat abang ke? Sebab abanglah yang syorkan ko kesana.” Saya bertanya lagi.

            “Mestilah marah… lama-lama saya sedar inilah jalan terbaik. Guru saya kata jagalah amanah yang diberi. Jika sedang belajar, peganglah amanah itu kuat-kuat. Hasilnya saya berjaya bang. Tadi saya nak tanya sesuatu tapi saya lupa… hmmm abaikanlah.” Saya hanya memandang muka dia. Ya Allah bersihnya wajah dia. Di poketnya nampak seutas tasbih sedikit terkeluar.Budak karkun agaknya ni.

            “So apa projek sekarang?” tidak puas hati saya bertanya lagi.

            “Saya belajar di UKM bang. Tak lama lagi habislah.  Dalam bidang mekanikal. Maaf ye bang saya tak boleh lama-lama. Sebab ibu saya tunggu dalam kereta tu. Lari bungkus air sekejap je ni.” 

Saya tidak perasan bila air mata saya mengalir. Ya Rabbi… dulu ibunya langsung tidak mahu ambil endah hal anak ini. Mungkin asbab doa dan kesungguhan.Ibunya kembali terima.
Saya hanya memandang sahaja dia pergi. Kemudian saya menjerit kepada dia.

            “Badar!... kau nak tanya apa tadi? Sebelum dia hilang dalam pandangan. Cepat-cepat saya tanya soalan yang tergantung tadi.

            “Takda apa bang…saya cuma nak cakap, dulu abang kurus sekarang kenapa dah gomok.? itu je”

            “Eh geram pulak aku…menyesal tanya.Adeh.”







No comments:

Post a Comment