Monday, October 14, 2019

MAHKAMAH




MAHKAMAH KANAK-KANAK

“Setelah mengambil kira pandangan Penasihat mahkamah, Pendakwaraya, Pegawai Akhlak dan rayuan kanak-kanak, dengan ini mahkamah menjatuhkan hukuman di bawah Sek. 91(1) (f) Akta Kanak-Kanak 2001 dan diperintahkan supaya kanak-kanak itu dihantar ke Sekolah Henry Gurney”

“Bangun…” 

Semua orang bangun dari tempat duduk masing-masing. Memberikan penghormatan kepada Tuan Majistret. Dari sudut yang lain, saya nampak Badar ( bukan nama sebenar) menundukkan pandangan. Memandang ke bawah tidak bergerak-gerak.
Saya rapatkan badan sehampir mungkin.

“Badar… harap awak bersabar ye. Walaupun nampaknya pahit, sebenarnya manis. Tuhan sangat sayangkan kamu, diberikannya peringatan dan pengajaran seawal ini. Kau masih belum terlambat.”

Badar mengangkat muka. Air matanya bercucuran. Namun tidak bersuara. Badar menyeka air matanya yang keluar dengan belakang tangan.”Saya sedih Tuan, ibu saya tak mahu jumpa saya langsung. Abah pula langsung tak nampak.”

Iya memang benar. Selepas perbicaraan dan menguruskan beberapa dokumen. Ibunya terus keluar. Ayahnya langsung tidak mahu datang , apatah lagi berjumpa dengannya.Malu benar mereka dengan anaknya ini.

“Sabar ya Badar…berilah mereka masa.Nanti mereka akan melawat awak di sana.Tuan Majistret ada memerintahkan keluarga melawat 2 kali sebulan. Jangan khuatir ok.” Saya merenung tepat anak ini dan memegang bahunya.

“Saya berharap begitulah…saya rindukan mereka Tuan. Saya menyesal…”Badar melihat saya menerima perintah asal untuk dokumentasi. Air matanya masih turun.

“ Jangan risau, andai perilaku kamu bagus, kamu mungkin akan dibebaskan awal. Percayalah, ramai yang berjaya di sekolah ini. Buktikan kamu juga boleh berjaya. Orang je yang tak tahu. Ibu bapa awak tu tahulah saya uruskan nanti.”

 
 Anak ini dibawa oleh 2 orang anggota polis ke dalam dan seterusnya akan dihantar ke Sekolah Henry Gurney atas kesalahan jenayah kanak-kanak. Oleh kerana sudah beberapa kali diberi nasihat dan hukuman ringan dikenakan .Anak ini masih belum berubah. Langkah terakhir adalah ke institusi ini. 

Ibu bapa pula sibuk dengan kerjaya.Mencari duit siang malam hingga lupa mereka punya anak untuk diberi perhatian. Kanak-kanak bukan sahaja perlu diberi perlindungan. Kasih sayang dan pendidikan yang secukupnya  juga perlu diambil kira.Ini selaras dalam Konvensyen Hak Kanak-kanak sedunia.

Ya Allah bergetar hati ini.Saya masih tegak berdiri.Menghantar anak ini dengan pandangan penuh sayu. Saya melangkah keluar dari mahkamah dengan beberapa fail kes kanak-kanak yang baru didaftarkan.Masih banyak lagi anak-anak yang perlu dibantu.

Doa saya agar anak itu berjaya dalam hidup.Amin

TAMAT






No comments:

Post a Comment