Thursday, October 10, 2019

PENANGAN HARTA KARUN EMAS JEPUN


PENANGAN HARTA KARUN EMAS JEPUN
                                           
Tok Ali ini adalah rakan, sahabat, guru, abang dan bolehlah aku anggap seperti bapa sendiri. Maka tidak hairanlah kalau aku selalu datang dan bermalam di rumahnya di Melaka. Kami juga suka bergurau. Gurau orang tua kau tahu-tahu sajalah. Adakalanya sakit pula telinga mendengar dan menambahkan sakit dihati. Tambah lagi orang Melaka. Huh!

Suatu hari Tok Ali mengajak aku menemui guru dia di Kuala Pilah Negeri Sembilan. Tok Ali menggelarnya dengan nama Ustaz sahaja. Satu jemputan yang aku nanti-nantikan. Dikatakan guru Tok Ali ini mahir membuka hijab dan dengan Izin Allah boleh membawa orang mengembara secara rohani. Oleh sebab itu, apabila menerima ajakan seperti ini susah untuk aku tolak walaupun ketika itu aku ada hal penting yang perlu aku uruskan.

Tok Ali memberitahu aku projek dia. Projek mencari harta karun emas yang tersembunyi. Rahsia ini disampaikan oleh seorang tua kepadanya untuk dicari sebelum meninggal lama dahulu termasuk lokasinya sekali. Walaubagaimanapun lokasi yang tepat perlulah dicari sendiri. Kalau tidak silap kedudukannya berada di hutan besar Negeri Pahang. Menariknya harta itu pula ada penjaga. Huh!

Malam itu aku bersama Tok Ali dan kawan kampungnya bernama Pak Ajis menuju ke Kuala Pilah. Pak Ajis ini umurnya sebaya dengan Tok Ali. Pendiam tapi bila bercakap kadangkala lucu. Pesara kerajaan dan masanya banyak dihabiskan mengikut Tok Ali berubat. Bosan katanya duduk di rumah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Syukur malam itu tiada orang datang berubat. Kalau tidak jenuhlah kau perlu tunggu. Selepas Solat Isyak berjemaah, kami duduk minum kopi. Sambil menghisap rokok mereka ralit bersembang hal yang aku tidak berapa faham.

Yang pasti berkenaan ilmu makrifat dan hakikat. Hakikatnya satu haram pun aku tak tahu dan sukar untuk difahami. Mati sebelum mati , iman, ehsan dan shuhud adalah beberapa istilah yang kerap bermain dibibir mereka. Aku menanti bilalah diorang ni mahu tamatkan muzakarah seperti ini.

Tepat pukul 10.30 malam. Tok Ali mengajak kami semua ke sebuah bilik kecil di dalam rumah ini. Rumah ini adalah rumah tradisi Minang Kuala Pilah. Ada bahagian atas dan bahagian bawah. Bilik itu berada dibahagian bawah dan dibuat daripada batu.

Aku percaya bilik ini dijadikan bilik untuk guru Tok Ali bersuluk memencilkan diri. Sedangkan tempat rawatan berada di bahagian hadapan rumah. Bersih dan kemas. Aku suka sebab ada bau gaharu yang dibakar.

Proses yang hendak dilalui ini adalah sesi meditasi kembara roh. Ataupun dalam bahasa modennya Astral Travel. Menariknya proses ini akan dipimpin oleh gurunya. Tok Ali duduk dihadapan layaknya seorang pertapa. Kedua tangan diatas peha sambil memejamkan mata.

Gurunya duduk disamping mengemudi zikir yang akan dibawa. Aku dan Tok Ajis pula duduk di tepi pintu. Tok Ajis tidak berlama -lama disitu terus keluar menghisap rokok. Boring barangkali.

Zikir Lailahaillah dibawa. Mereka berdua menutup mata sambil berzikir. Sesekali aku mendengar gurunya memberikan arahan. Zikir lagi… zikir lagi… kosongkan fikiran kamu. Jangan fikir apa apa. Garau suara guru Tok Ali memberi saranan.

Setengah jam kemudian.

           “Haaa dah nampak !”, jerit Tok Ali . Mereka menghentikan upacara itu setelah Tok Ali berpuas hati dan sudah tahu dimana tempatnya.

“Kau dah nampakkan tempat tu. Nanti senang kau pergilah. Kau juga sudah lihat dan tahu tempat itu ada penunggu dia.” Jelas guru Tok Ali. Tok Ali menganggukkan kepala. Wajahnya begitu tenang sekali.
                                   
Dipendekkan cerita, kami pun beredar. Seperti biasa aku suka bertanya kepada Tok Ali. “Macamana yang dikatakan astral travel tu tok ?”

Tok Ali menjawab dengan semangat. “Itu adalah satu teknik mengeluarkan sukma keluar dari tubuh. Sebab itu zikir perlulah sampai fana’. Masa itu kau minta tunjukkan tempat yang kau mahu pergi. Janganlah kau minta nak pergi ke tempat pelik - pelik pulak, lain pula jadinya nanti.”

“Tok nanti ajar saya boleh, saya pun nak juga rasa pengalaman tu,” saya cuba memujuk Tok Ali dengan suara yang cukup halus.

“Eh ko ni, aku sendiri pun belajar dengan guru aku, macamanalah aku nak ajar ko?”  jawab Tok Ali selamba. Kecewa aku.

Dalam perjalanan pulang itu, kami berbincang dan bersetuju untuk ke Hutan Besar Pahang, lokasi yang Tok Ali sudah pastikan dengan gurunya. Tok Ali bersetuju membawa aku setelah puas aku merayu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Seminggu kemudian , kami bertiga bertolak menuju ke lokasi yang telah ditetapkan dengan menaiki kereta Pak Ajis. Kereta Toyota DX  warna putih ini walaupun lama tetapi lasak. Aku offer juga kereta kancil aku tapi Tok Ali tidak mahu. Kecil katanya. Sabar sajalah.

Kami sampai dalam pukul 3.00 petang. Chalet di Hutan simpan Bera ini kami sewa untuk 2 malam. Suasana indah dengan ketenangan air tasik yang luas mata memandang. Tok Ali dan Pak Ajis mendaftar bilik dan terus berehat. Penat agaknya. Aku pula mengambil kesempatan berjalan-jalan di sekitar tasik ini.

Pada hari itu ramai pengunjung. Mereka menaiki bot mengelilingi sekitar tasik. Sebahagiannya pula leka memberi ikan makan. Ikan Kelah dan Lampam Jawa berkerumun di gigi air. Geram pula aku tengok. Geram ok! Tambah geram bila terpandang poster tidak boleh menangkap ikan disini. Huh!

Malam itu selepas solat Isyak berjemaah dan makan malam , kami memulakan perjalanan. Kami hanya tinggal di Chalet Hutan Bera tetapi lokasinya bukanlah disitu. Agak jauh juga. Dan… rasanya biarlah tempat itu menjadi rahsia kami. Kalau tanya pun aku dah lupa sebenarnya. Sebab kisah ini sudah lama dan ketika itu aku masih muda. Dalam kepala aku hanya fikir macamana aku nak dapatkan emas itu saja.

Jam sudah menunjukkan pukul 12.15 tengah malam. Kereta diletakkan di satu sudut yang jauh dari pandangan orang. Tok Ajis menggalas sebuah beg yang berisi pelbagai peralatan upacara yang akan dilakukan. Aku pula ditugaskan membawa bekalan makanan dan minuman.

Kami mengharungi hutan yang tebal itu dengan lampu suluh. Ala, lampu yang orang buat pergi memotong getah atas kepala tu. Perjalanan kami diiringi dengan bunyi burung dan hidupan hutan. Bersahutan antara satu sama lain. Desiran angin kuat membidas tubuh kami bertiga.

Desiran itu membuatkan pokok-pokok hutan disitu mengeluarkan bunyi yang nyaring. Aku memandang ke atas melihat awan. Cuaca cerah dan kelihatan bintang berkelipan. Tanda yang baik untuk membuat sesuatu di dalam hutan tebal sebegini.

             Setengah jam kemudian.

Kami mula mendaki sebuah bukit kecil .Tangan kami memaut pokok-pokok di tepi tebing. Tidak perasan pokok itu berduri dan melecetkan tapak tangan. Kasut yang aku pakai pula habis diselaputi tanah merah bukit. Perjalanan diteruskan dan tiba-tiba Tok Ali mengarahkan kami berhenti apabila tiba disuatu tempat yang terang dan lapang.

Cahaya bulan membantu menerangi kawasan sekitar. Sebelum ditegur cepat-cepat  aku dirikan khemah dan menyediakan sedikit makanan dan minuman buat alas perut. Tok Ajis pula membuka barang upacara dan menghamparkan kain putih diatas tanah. Sebelum itu kami mengisi perut dulu. Sandwich Tuna dan kopi panas jadi santapan kami.

Akhirnya , tibalah masa yang ditunggu-tunggu. Kami duduk diatas kain putih ditengah-tengah  hutan belantara. Hanya 3 biji lilin digunakan untuk menerangi kami pada waktu itu. Bunyi cengkerik hutan dan burung bersahutan. Desiran angin kuat mula terasa bila Tok Ali memulakan ritual. Aku terketar-ketar memegang tangan Tok Ajis.

Rupanya Tok Ajis yang aku sangka berani pun penakut juga. Sebab tangan dia yang aku pegang pun turut terketar sama. Tok Ali mula membakar kemenyan dan meletakkan sebilah keris lama disebelah tapak kemenyan.

“Kamu berdua jangan lupa berzikir didalam hati, dan abaikan apa sahaja yang kamu nampak, tetap berada disini walau apa terjadi,” Tok Ali mula mengeluarkan arahan sambil tangannya menarik keluar keris lama bersalut kain kuning. Mulutnya terkumat kamit membaca mantera dan ritual yang aku kurang jelas bunyinya.

Api lilin meliang liuk ditiup angin. Sejuk dan dingin meresap sampai ke dalam badan walaupun aku memakai baju jaket jeans yang tebal. Tiba-tiba aku terbau satu bauan yang sangat wangi. Wangi yang aku tak pernah hidu dimana-mana. Telingaku terasa dihembus perlahan. Terus naik bulu roma. Aku mula melajukan bacaan zikirku.

Tidak cukup dengan hembusan, telingaku terasa seperti dibelai-belai pula. Mahu bersuara teringat pula amaran Tok Ali. Yang aku pasti disebelah kiriku tidak ada sesiapa. Tambah lagi aku menutup mata dengan kejap kerana ketakutan.

Aku mula tidak tahan bila aku terdengar suara halus membisik ditelingaku.

“Haiii… Haiii… shhh… shhh”, sayup-sayup aku dengar bunyi hembusan nafas berbau wangi. Bergegar seluruh badanku ketika ini. Peluh dingin sudah mula keluar  walaupun cuaca begitu sejuk sekali.

Tok Ali berzikir dengan laju. Kepalanya digelengkan ke kiri dan ke kanan. Tok Ajis juga aku lihat melakukan perkara yang sama. Aku curi-curi tengok walaupun aku sudah takut separuh mati. Agak lama juga ritual ini dijalankan. Sempat juga aku mencuri lihat jam di tangan. Ketika itu sudah hampir pukul 3.45 pagi. Cuaca yang tadi gelap gelita kini sudah menjadi terang.

Menurut kata-kata orang tua, ini fajar tipu. Bagi yang kurang arif dan tiada jam. Biasanya akan tertipu dengan fajar ini. Kerana disangkakan sudah menghampiri waktu subuh. Fajar ini tidak lama kerana akan menjadi gelap semula.


Tidak lama kemudian aku tersentak dengan jeritan Tok Ali. Bila aku buka mata kelihatan perempuan berbaju putih duduk berjuntai di atas pokok dihadapan kami. Rambutnya panjang mengerbang, muka kurang jelas tetapi putih melepak memandang kami dari jauh. Lebih kurang macam Pontianak. Aku rasa inilah penjaga harta tersebut. Aku menggosok mata beberapa kali. Seperti tidak percaya dengan apa yang aku lihat. Aku melihat dengan bantuan cahaya bulan. Sekejap ada, sekejap hilang dalam pandangan.
                                                            
“Turun sinilah woi! Dah berjam-jam aku duduk kat bawah ni menunggu kau. Ni kawan aku dah marah-marah kat kau tahu tak? Daripada kau duduk di situ baik kau tunjukkan mana harta karun tu.” Tok Ali mula naik angin dan mula mencabar penjaga harta itu. Sambil berdiri Tok Ali mengacu-acukan kerisnya ke arah susuk ghaib itu.

Yang aku tak suka bila Tok Ali menunjukkan akulah kawan dia yang marah tu sambil menepuk – nepuk peha aku. Eh kenapa aku pulak? Tok Ajis kan ada. Aku pula jadi mangsa.

Dalam keadaan huru - hara tu aku nampak lembaga itu meluru ke arah aku dengan laju. Aku jadi panik dan menjerit sekuat-kuat hati. Selepas itu aku sudah tidak ingat apa-apa lagi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aku terjaga bila mendengar suara orang berborak diluar. Aku cuba bangun namun tidak berdaya. Badan aku lemah sekali. Yang pasti aku sudah berada di dalam khemah. Aku kuatkan semangat untuk keluar. Cuaca sudah terang dan jam sudah menunjukkan pukul 7 pagi. Tok Ali sedang berborak dengan Tok Ajis di luar sambil minum kopi. Beberapa puntung rokok terkumpul dibawah menandakan sudah lama mereka berborak.

“Ha dah bangun pun. Ko dah ok ke?” Tok Ali memandang aku sambil menghirup kopi.

“Kepala pening sikit, tapi badan dah ok. Apa dah jadi pada saya Tok?”

             “Kau pengsan tadi, kelam kabut dibuatnya. Menjerit – jerit panggil nama mak kau. Kau dah kenapa?” Marah benar Tok Ali. Aku perasan Tok Ajis ketawa sambil membahankan aku.
            Kami berangkat pulang ke Chalet di Bera setelah mengemas peralatan yang dibawa. Dalam perjalanan kami hanya berdiam diri sahaja. Aku masih terbaring di belakang kereta. Trauma pagi tadi masih belum hilang. Selang beberapa minit Tok Ali mula bersuara.

           “Jis nampaknya takda rezeki kita hari ini. Lain yang kita nak, lain pula yang kita jumpa, tak tahulah bila lagi kita boleh datang, umur kita pun bukan muda lagi,” perlahan sahaja suara Tok Ali bercakap. Mahu sahaja aku mencelah bagi aku sahajalah rahsia harta karun tu. Biar aku yang sambung. Tapi bila memikirkan kena sergah dengan kakpon malam tadi. Terus aku batalkan hasrat aku itu.

           Kalau tidak silap ekspedisi mencari harta karun ini sudah 2 kali dibuat. Ternyata gagal. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Yang pasti inilah usaha Tok Ali yang terakhir. Tok Ali sudah tidak membicarakan hal harta ini lagi kerana sibuk mengajar silat di sekolah-sekolah dan universiti. Tok Ali adalah mahaguru salah satu  pertubuhan seni silat di Negeri Melaka . Ternyata kesibukannya telah membuatkan Tok Ali lupa akan hasratnya itu. Membantu orang ramai kini menjadi keutamaan beliau.

-Tamat-
Karya Ibnu Ahmad
                                                            


















           

No comments:

Post a Comment